Friday, August 29, 2008

:: LaTest dRaWing ::

Assalamua'laikum.., thanks for dropping by..


these are my latest drawing.. lately i'm quite busy finished some drawing.. penatnye terpaksa bersengkang mata untuk habiskan drawing2 ni.. tapi takpe.. walaupun memenatkan tapi hasilnye puas hati.. saya bersyukur kerana dapat siapkan jugak drawing ni..

i did some research about drawing technique.. there are cross hatching and smudge.. its quite difficult because this is my first time i'm applying cross hatching thecnique as a detail one.. sebelum ni main bantai je.. drawing ni amek banyak masa.. saya siapkannya dalam masa 3 hari..

drawing ni saya tiru daripada cover majalah blues selamanya.. sape2 yang pernah beli majalah tu tentu cam dengan drawing ni... saya guna pensil gred H, 4H, 2B, 4B, 5B, dan 7B atas kertas bersaiz A4..








drawing ni saya buat selepas tengok movie ayat-ayat cinta.. best cerita tu.. antara watak yang saya suka ialah Aisha.. so, saya decide untuk lukiskan die.. drawing ni stroke die agak kasar kerana saya guna pensil gred 7B dan 8B atas kertas bersaiz A4..




drawing ni masih tak dapat saya siapkan lagi.. gambar ni saya jumpa dalam internet.. kecantikan matanya menjadi tumpuan saya untuk melukis matanya..

saya menggunakan mata sebagai subjek utama kerana mata merupakan satu medium mengekspresikan perasaan.. perasaan sedih, gembira.., marah, sengsara.. semuanya melalui mata..

melalui mata kita dapat melihat kejujuran.. dari mata kita terpana dek renungannya yang menusuk jiwa.. melalui mata kita mudah juga tertipu dengannya.. mata melihat dunia.. melihat kemewahan melihat kesenangan... namun.. ada juga mata yang melihat ayat-ayat suci-Nya.. ada juga mata yang melihat sejadah dan membilang biji tasbih sambil menangis memuji dan mengharapkan maghfirah daripada yang maha kuasa.. masih ada lagikah insan seperti itu dalam dunia yang fana ini...? mata itulah yang kita cari... mata bak sinar mutiara yang memancarkan cahaya iman.. mata yang menundukkan pandangan duniawi... semuanya kerana mata.. renung-renungkanlah.. ada jua mata yang terbuka.. tetapi tertutup mata hatinya... mulialah mata yang buta dengan pandangan palsu duniawi tetapi mata hatinya terbuka melihat sinar Allah yang satu...





drawing ni dah lama.. baru je ingat nak uploadkan... lukisan dilukis dengan medium pensil dan pensil warna luna atas drawing block... ditiru daripada majalah blues selamanya... majalah tu merupoakan majalah favourite saya.. saya banyak belajat teknik drawing dalam majalah tu.. pelukisnya fazrul arhan.. saya memang minat dengan stroke dan drawingnya...

0 comments:

Post a Comment